Leveranse og avbestilling
Trendrom (i disse kjøpsvilkår likestilt med Trendrum AB NUF, org nr 923 460 616, samt Trendrom.no) kan levere til hele Norge (bortsett fra Svalbard). Leveranser skjer i samarbeid med Bring og DSV samt deres samarbeidspartnere.
Betaler du med kredittkort har du muligheten til å sende varene dine til en annen leveringsadresse enn din egen. Dette er perfekt hvis produktet skal dra til et midlertidig hjem eller sommerhus. Hvis du som privatperson handler via faktura/delbetaling finnes muligheten "annen leveringsadresse" også her. Du identifiserer deg via bank ID for å få dette godkjent.
Større forsendelser (som for eksempel sofaer, senger, lenestoler, hodegjerder, utemøbler av større type osv.) Blir alltid levert til ditt bosted. Produktene blir levert til adressen (ikke til døren) din hvis du bor i en leilighet eller frem til tomtegrensen hvis du bor i et hus, eller så langt transportørens lastebil kan nå frem mot døren/tomtegrensen. Vær oppmerksom på at vi ikke kan levere varer til øyer eller adresser der det ikke er faste veiforbindelser. Hvis disse begrensningene eksisterer, blir varene fraktet til nærmeste transportterminal i ditt område der du selv kan hente bestillingen. Levering skjer normalt på hverdager hverdager mellom 08:00 og 17:00, i henhold til faste tidsintervaller (for eksempel 9-12 eller 13-15). Tidsintervallene er forskjellige avhengig av området. Du blir varslet via telefon/mail/sms på forhånd. Ved bestilling av levering har du rett til å arrangere levering inntil 10 dager etter at du er blitt kontaktet av transportøren uten omkostninger. Etter 10 dager kan transportøren kreve et gebyr som tilfaller deg som kunde. Mindre forsendelser (som for eksempel lamper, møbeltrekk, mindre stoler osv.) som veier under 35 kg, blir levert til din lokale Schenker representant hvor du henter ut pakken. Se det respektive produktet for leveringstid.
Når du handler hos Trendrom tilkommer det alltid et ekspedisjonsgebyr for hver ordre. Ekspedisjonsgebyret varierer, og du finner aktuelt spesifisert ekspedisjonsgebyr i kassen for din ordre, der det står "Ekspedisjonsgebyr". Ekspedisjonsgebyr belastes blant annet på grunnlag av kostnader for henting, pakking, lasting og leveringskontroll.
Større møbler sendes på trepaller for å unngå skader og gi best mulig håndtering under transport. Pallen tilfaller kunden ved levering og koster ingenting ekstra. Trendrom er betalingsansvarlig i tilfelle skade eller tap av varen på vei til deg. Hvis varen går tapt eller blir skadet når du returnerer varen, er det du som er betalingspliktig. I tilfelle du som kunde mener at leveringen er forsinket på en slik måte at du ikke lenger ønsker levering av en ordre, er det ditt ansvar at ordren blir kansellert i samsvar med disse kjøpsvilkårene.
Om du ikke har mulighet til å ta imot leveransen på den tiden som er foreslått av transportselskapet, kan du selv avtale ny levering uten kvittering fra Bring. Deretter blir varene levert på leveringsadressen uten at du kvitterer for at du har mottatt leveringen. Dette gjøres på egen risiko. Trendrom og Bring fraskriver seg ansvaret for eventuelle fraktskader eller tapte varer hvis du velger å gjøre dette. Hvis du trenger å endre leveringsadresse og dette blir varslet oss etter at varene er sendt fra vårt lager, tilkommer et gebyr på 375kr.
Avbestilling etter at ordren er sendt er ikke mulig. I tilfeller der ordren er sendt, er kunden forpliktet til å motta ordren. Avbestilling er ikke gyldig før kunden har kontaktet Trendrom og mottatt bekreftelse fra Trendrom enten via e-post eller telefon. Ved eventuelt endelig salg til oppgitt pris eller hvis et salgsobjekt har utgått, vil vi kontakte kunden for å komme frem til en løsning. Trendrom.no vil varsle kunden hvis en tilsvarende salgsvare er tilgjengelig.
Hvis en eller flere varer i ordren blir forsinket, kontakter vi deg via e-post så snart vi har mottatt informasjon om forsinkelsen fra vår leverandør. Vær oppmerksom på at kun det forsinkede produktet blir kompensert og ikke andre varer i orden. Hvis leveringsforsinkelsen meldes i god tid, betales ingen kompensasjon. Ved leveringsforsinkelser har kunden rett til å heve kjøpet uten omkostninger. Vi oppfyller alle avtaler i samsvar med forbrukerkjøpsloven.
Hvis du arrangerer en levering med en av våre transportører, men er forhindret fra å motta varene, må dette varsles til transportøren så snart som mulig, slik at de kan arrangere ny levering. Hvis du ikke varsler dem, eller hvis de ellers er forhindret fra å utføre leveransen (for eksempel at du ikke åpner når de ringer på døren), vil du bli pålagt et gebyr for leveringshindring. Foreløpig er denne avgiften 490kr.
Hvis transportøren ikke får tak i deg for å arrangere leveringsdagen så vil varene bli returnert, dette blir da regnet som et angret kjøp og da er det du som kunde som betaler returkostnaden. Ekspedisjonsavgiften gjentår ved angret kjøp.
Bekreftelse
Når vi mottar bestillingen, sender vi en bestillingsbekreftelse til e-postadressen din. Det er derfor viktig at du oppgir riktig e-postadresse. Spar denne e-posten for å underlette eventuell kontakt med kundeservice. Ordrebekreftelsen inneholder informasjon om leveringstid, totalpris med spesifisert moms, fullstendig (ved kjøpstidspunktet) kjøpsvilkår og en link til ordrestatussiden siden hvor du alltid kan følge bestillingen din.
Betaling
Sammen med vår betalingstjenesteleverandør Svea tilbyr vi ulike betalingsalternativer, og du kan selv velge hvilket betalingsalternativ du ønsker å bruke. De mulige betalingsalternativene du kan velge mellom, vises alltid på nettsiden vår trendrom.no samt i forbindelse med bestillingen din. Avhengig av hvilket alternativ du velger, kan det påløpe ekstra kostnader. Eventuelle kostnader for betalingsalternativet ditt vises også alltid før du fullfører bestillingen din.
Priser
Alle priser som vises på Trendrom.no er inklusive merverdiavgift.
Bestilling
Når du bekrefter bestillingen, gir du ditt samtykke til at Trendrom.no påbegynner fullføringen av bestillingen, og du blir dermed betalingsansvarlig. Ved å fullføre kjøpet, gir du som kunde ditt samtykke til leveringstidspunktet som Trendrom.no angir i kassen. Kunder under 18 år må ha samtykke fra foreldre eller verge for å kunne handle på Trendrom.no
Bestillinger som gjøres i en annen persons navn uten hans/hennes samtykke, eller på annen måte som gjør at Trendrom.no vil bli utsatt for økonomisk tap, vil politianmeldes.
Trendrom.no forbeholder seg retten til eventuelle prisendringer, feil priser og endelig salg. Hvis slike feil oppstår, kan det føre til at Trendrom.no må heve kjøpet, og tilbakebetale ethvert beløp som er betalt inn på best mulig måte. Dette kan gjennomføres når som helst i løpet av handelen, når feilen oppdages. Årsaken til feilen må rapporteres tydelig til kunden i forbindelse med opphevelsen av kjøpet,
Reklamasjonsbetingelser
Det anbefales at du som kunde kontrollerer varene dine når du mottar leveransen for å sjekke at alt er riktig og uten skader. Hvis du mottok varen og ser at det ikke samsvarer med det du bestilte, er skadet eller andre feil, vennligst ta kontakt med kundeservice hos Trendrom.no innen rimelig tid. Trendrom.no tar ikke ansvar hvis du monterer eller endrer et produkt med synlige feil eller mangler.
Ved klage må kunden kontakte vår kundeservice via e-post kundeservice@trendrom.no, telefon 0046 44124100 eller via vårt kontaktskjema på kontaktsiden. Oppgi bestillingsnummer og årsak til klagen, og vi vil ta kontakt med deg innen kort tid. Ved godkjent reklamasjon, sender vi deg anvisning på hvordan du skal returnere varen. Defekte produkter som returneres til Trendrom.no skal behandles som om de var feilfrie. Det er av største betydning for alle typer retur at produktet pakkes på en slik måte at det ikke utsettes for risiko for skade. For private forbrukere gjelder forbrukerkjøpsloven, som innebærer at kunden har rett til å få returfrakten betalt ved en gyldig reklamasjon. I tilfeller der feil ikke kan påvises etter mottatt retur, påløper en avgift på NOK 100 + frakt og retur. Trendrom.no forbeholder seg retten til å erstatte defekte produktet med samme modell. Hvis varen er slutt, får du pengene tilbake.
Hvis et produkt er skadet under transport, må Trendrom.no kontaktes innen rimelig tid. Reklamasjon som settes frem innen 2 måneder etter mottatt leveranse, regnes alltid som rimelig tid. Privatforbrukere har alltid 2 års garanti. Hvis produktet forventes å holde vesentlig lenger enn 2 år, har kunden 5 års garanti i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Angrerett
Du som kunde har rett til å angre kjøpet uten å oppgi årsak innen 14 dager fra mottak av varene. Hvis du vil utøve angreretten, må du sende inn navn og kontaktinformasjon sammen med bestillingsnummer og annen viktig informasjon til Trendrom.no. Legg igjen en klar melding om din beslutning om å angre kjøpet. Hvis du angrer på kjøpet av en av flere produkter i en bestilling, må det komme klart frem hvilket produkt du ønsker å angre på kjøpet av.
Du kan blant annet bruke Forbrukerrådets standardskjema for angrerett som du finner her: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/
For at du skal kunne utøve din angrerett i tide, er det tilstrekkelig at du sender inn meldingen om at du ønsker å benytte deg av angrefristen før angrefristen på 14 dager går ut. Hvis du som kunde ønsker å benytte deg av angreretten, må du kontakte Trendrom.no via e-post kundeservice@trendrom.no eller telefon 21 98 48 80 for å få en adresse du kan sende varen til. Etter å ha gitt beskjed om angreretten, skal kunden sende varen tilbake til Trendrom innen 14 dager. Ved angret kjøp betales returfrakten og ekspedisjonsavgiften av forbrukeren. Gjeldende kostnad for returfrakt er som nedenfor.
- Servicerepresentant: 299 NOK
- Hjemlevering opptil 100 kg: 899 NOK
- Hjemlevering over 100 kg: 1200 NOK
Effekt av utøvd angrerett
Hvis du angrer på kjøpet, refunderer vi alle betalinger vi mottok fra deg angående varen/produktene og eventuelle fraktomkostninger (dette inkluderer ikke eventuelle ekstrakostnader som påløper som følge av at du har valgt en annen leveringsmetode en den billigste standardleveransen som vi tilbyr). Kunden betaler for returforsendelse.
Hvis det returnerte produktet har blitt brukt i større grad enn det som kreves for å kunne fastslå dets egenskaper og funksjon, har Trendrom.no rett til å kreve kompensasjon for den verdiminskning som tilstanden til produktet innebærer. Fradrag på opptil 100% kan gjøres hvis produkter som returneres er slitt, skittent eller på annen måte har gjennomgått en verdiminskning som betyr at vi ikke kan selge dem videre. Hvis vi vurderer at vi kan selge et returnert produkt til en annen kunde, selv om produktet har blitt brukt i større utstrekning enn det som kreves for å fastsette produktets egenskaper og funksjon, men der videresalg kun kan gjennomføres til en nedsatt pris, foretar vi et avdrag tilsvarende den estimerte verdiendringen. Produkter som returneres som nye i originalemballasje, refunderes fullt ut.
Begrensning av angreretten
Loven om fjernhandel inneholder en rekke bestemmelser som begrenser retten til å utøve angreretten.
Angreretten kan ikke gjøres gjeldende hvis: «En vare som på grunn av sin art ikke kan returneres eller som raskt anses å bli dårlig eller for gammel». Dette gjelder for eksempel varer som er produsert etter bestilling og dermed ikke på lager hos oss eller våre leverandører. Det kan for eksempel være ikke-lagrede størrelser på vinduer og dører, spesielle farger eller andre tilpasninger til disse produktene som gjør det vanskelig å selge produktet til en annen forbruker. Produktene som ikke er omfattet av angreretten er merket som «produksjonsvarer» og de er også merket i kassen, slik at du som forbruker må være oppmerksom på unntakene før du fullfører kjøpet. Hvis du fortsatt er usikker på hvilke varer som ikke er omfattet av angreretten, vennligst kontakt kundeservice.
Når kunden bekrefter bestillingen, gir kunden sitt samtykke til at Trendrom.no begynner å fullføringen av bestillingen. Dette innebærer at kunden ikke har noen angrerett fra det tidspunkt produkter som i de ovennevnte eksemplene, er satt i produksjon. Det inkluderer produkter som er klassifisert som produksjonsvarer.
Kunden er ansvarlig for produktet fra det tidspunktet produktet er bekreftet eller mottatt ved levering. Hvis produktet returneres ved bruk av angrerett, har kunden ansvaret for produktet til det er mottatt av Trendrom. Vi anbefaler derfor at produktet pakkes godt inn ved alle typer av retur.
Tilbakebetaling
Ved gyldig bruk av angreretten, tilbakebetales kunden uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra datoen da vi ble varslet om din beslutning om å angre kjøpet. Beløpet utbetales imidlertid tidligst når varene har kommet i retur, eller når vi har sett bevis på at varene er returnert (hva som skjer først). Ved gyldig reklamasjon tilbakebetales kunden uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra datoen da vi mottok den reklamerte varen Ved utbedring av feil eller erstatning av varer i forbindelse med en reklamasjon, vil eventuelle returkostnader tilbakebetales forbruker senest 14 dager etter at vi har mottatt de reklamerte varene. Vi vil bruke samme betalingsmetode for tilbakebetaling som du brukte i den innledende transaksjonen, med mindre du har uttrykkelig gjort andre avtaler med oss. I alle tilfeller så vil ikke reklamasjonen koste deg noe.
Varen som ikke hentes
I tilfeller hvor kunden ikke henter ut pakker på utleveringsstedet, blir vi belastet et gebyr av speditøren for frakt til utleveringsstedet og tilbake, samt en administrativ avgift. For å dekke denne kostnaden og vår egen håndteringskostnad, belaster vi for øyeblikket kunden NOK 250 per uavhentet pakke + ekspedisjonsgebyr.
Personopplysninger
Når du besøker nettstedet vårt, kjøper våre varer eller tjenester eller kontakter oss for informasjon eller service, samler vi og behandler dine personopplysninger. Personopplysninger er informasjon som direkte eller indirekte kan identifisere en person. Vi behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning.
Formål for behandling av personopplysninger
Formålet med vår lagring og behandling av dine personopplysninger er:
• Fullføre våre forpliktelser til deg som kunde, for eksempel gjennomføring av kjøp, levering, fakturering og kundeservice
• Følge gjeldende lov, for eksempel regnskapsloven
• Aktivere kundeservice, for eksempel å svare på spørsmål og korrigere feilinformasjon
• Sende deg informasjon om våre varer og tjenester via post, e-post, SMS/MMS og telefon
• Gi deg relevant informasjon og tilpassede tilbud i nyhetsbrev samt på nettet basert på dine tidligere kjøp eller bruk av våre kanaler
• Vurdere hvilke betalingsmåter vi kan tilby deg, for eksempel gjennom kredittvurderinger
• Utvikling av vårt kundetilbud og funksjoner gjennom analyser av bruk av nettstedet
• Forhindre svindel og gjennomføre risikostyring
Rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Vi baserer behandlingen av dine personopplysninger på en rekke juridiske grunnlag. Vi må samle inn visse personopplysninger for å kunne oppfylle avtalen med deg som kunde og gi deg den tjenesten du kan forvente. Ved å gjennomføre kjøp, samtykker du at vi lagrer denne informasjonen så lenge du velger å fortsette å være kunde hos oss. Denne informasjonen inkluderer:
• Navn, post- og fakturaadresse
• Telefonnummer og e-postadresse
• Betalingsinformasjon
• Personnummer eller organisasjonsnummer
• IP-adresse og informasjon om bruken av nettstedet vårt
Hvis du velger å sende e-post, chatte, ringe eller kontakte oss via kontaktskjema, blir informasjonen du sender og avsenderinformasjonen (e-postadresse, telefonnummer, IP-nummer) lagret slik at vi kan følge opp og svare på henvendelsen din.
Hvis du velger å skrive en anmeldelse av produktene våre eller laste opp et bilde av noen av våre produkter, vil disse dataene (som kan inneholde personlig informasjon om deg) samt navnet ditt og e-postadressen din bli lagret til du kontakter oss og ber oss om å slette disse dataene.
En del av behandlingen av personopplysninger som vi utfører, er basert på en såkalt interesseavveining. Dette gjelder for eksempel behandlingen vi gjennomfører relatert til din postadresse, e-postadresse, informasjonskapsler (du finner mer informasjon om hvordan vi behandler informasjonskapsler under lenken «Om informasjonskapsler») og telefonnummeret ditt for å kunne sende deg tilbud om våre varer og tjenester via for eksempel e-post eller nett. Du kan når som helst velge å fravike slike utsendelser ved hjelp av en lenke eller instruksjon i tilbudsmeldingen, eller ved å kontakte oss.
I noen tilfeller kan vi ha en juridisk forpliktelse til å behandle dine personopplysninger. Dette gjelder for eksempel behandling av personopplysninger som vi utfører for å oppfylle kravene i regnskapsloven.
Kilder til personopplysninger
Bortsett fra informasjonen du selv gir oss, kan det, avhengig av betalingsmetode eller leveringsadresse, være andre kilder (tredjeparter) som vi samler inn informasjon fra. Når du betaler med faktura, hentes informasjon fra et kredittopplysningsfirma eller en bank. Vi kan også samle inn informasjon fra offentlige institusjoner om adressen som forsikring på at vi har mottatt riktig adresse eller telefonnummer.
Deling av personopplysninger
Vi deler noen av dine personopplysninger med distribusjonspartnere for å kunne fullføre og levere en bestilling. I tilfeller der vi tillater våre produktleverandører å gjennomføre en levering, vil denne informasjonen også kunne deles med disse. Enkelte data kan deles med leverandører av kort- og kommunikasjonstjenester, selskaper i vår gruppe av selskaper og andre samarbeidspartnere for å kunne oppfylle vår forpliktelse til deg som kunde. Hvis du velger å anmelde eller laste opp et bilde på noen av våre produkter, kan vi publisere og dele denne informasjonen på nettsiden vår og andre kanaler som vi kontrollerer. Ingen informasjon vil videreselges til tredjepart. Hvis du søker om kreditt når du kjøper et produkt eller en tjeneste, kan informasjonen din bli gitt til kredittopplysningsfirmaer. Vi kan overføre personopplysningene dine til land utenfor EU/EØS, hvis noen av våre leverandører eller samarbeidspartnere er lokalisert der. Hvis personopplysninger overføres til et land utenfor EU/EØS, vil vi iverksette tiltak for å sikre at personopplysningene fortsatt er beskyttet og ta de nødvendige tiltak for lovlig overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS.
Dine rettigheter
Du har rett til å få tilgang til personopplysningene dine og be om et registerutdrag om hvordan vi behandler opplysningene dine, og hvilke mottakere informasjonen har eller skal deles med. Skriftlig signert forespørsel om dette sendes til postadressen til den personopplysningsansvarlige.
Du har alltid rett til å få rettet opp feil eller villedende personopplysninger. Du har rett til å få slettet personopplysninger som ikke lenger er nødvendige for det formål (irrelevante data) de først ble samlet inn for. Vi forbeholder oss imidlertid retten til å beholde slike opplysninger som vi er påkrevet å beholde i henhold til relevant lov (for eksempel regnskapsloven), eller som vi, i samsvar med gjeldende avtaler med deg, må beholde for å oppfylle våre kontraktsforpliktelser. Du har rett til dataportabilitet, som betyr at du under visse forhold har rett til å motta personopplysningene dine i et strukturert og maskinlesbart format som du kan sende til en annen personopplysningsansvarlig. Du har rett til å motsette deg behandling av personopplysninger som er utført på grunnlag av en interesseavveining. Du har rett til å sende inn eventuelle klager vedrørende behandling av personopplysningene dine til ansvarlig myndighet.
Personopplysningsansvarlig er Trendrum AB (NUF).
Transportskadet gods
Hvis en vare fra Trendrom.no er skadet under transport, uansett om skaden er godt synlig eller skjult, må dette rapporteres til Trendrom.no innen rimelig tid fra mottak av vare. Det er derfor viktig at du sjekker pakken nøye når den blir levert. For å styrke retten om reklamasjon mot transportselskapet, er det viktig at du sparer den eventuelle emballasjen i samme tilstand som når du fikk pakken levert.
Produktinformasjon
Trendrom.no forbeholder seg retten til å justere priser, prisfeil, produktinformasjon, produktbilder og tilbud uten varsel. Produktbilder og informasjonstekster som er tilgjengelige, gjenspeiler produktet så godt det lar seg gjøre. Vær oppmerksom på at bildene på nettstedet kan variere avhengig av fargeinnstillingene i datamaskinen, samt spesifikasjoner på dimensjoner og andre valgfrie design.
Alle produkter kan brukes i Norge.
Force Majeure
Trendrom.no skal være fritatt for skade-erstatning og andre sanksjoner dersom oppfyllelsen av avtalen er forhindret, hindres eller er forsinket relatert til omstendigheter utenfor vår kontroll. Frigjørende omstendighet inkluderer blant annet regjeringsintervensjon, ny/endret lovgivning, manglende overholdelse, krig, brann, flom, arbeidsmarkedsforstyrrelser, forbud, restriksjoner, sabotasje, ugunstige transport- eller værforhold og om selskapet er utsatt for kriminell aktivitet som påvirker virksomheten. Forbrukeren blir straks kontaktet og informert om årsaken til at selskapet ikke kan fullføre kjøpsavtalen og tilbys å avbryte kjøpet.
Eierrett
Alle varer forblir Trendrom.no sin eiendom til full betaling er utført.
Anvendbarhet
Disse kjøpsvilkårene gjelder når norsk lov eller annen gjeldende lov ikke foreskriver vilkår som er i konflikt med disse. Privatforbrukere omfattes av forbruker- og netthandelsloven som også fungerer som beskyttelse for salgsselskapet. For mer informasjon, besøk Forbrukerådets hjemmeside: www.forbrukerradet.no/. Trendrom kan ikke inngå avtaler med kunder under 18 år uten samtykke fra verge.
Tvist
Ved en eventuell tvist kommer vi til å følge generelle retningslinjer fra klagenemda.
Hvis en tvist ikke kan løses i samråd med kundeservice, kan du som kunde velge å sende inn klage til Forbrukerombudet (ARN) som du finner www.forbrukerradet.no/.
Du kan også velge å sende klager på nettet via EU-kommisjonens plattform for mekling i tvister. Dette finner du på https://ec.europa.eu/consumers/or/.
Samarbeid med kunden og selgeren.
Valgfrihet
Alle forsøk på svindel politianmeldes og Trendrom.no forbeholder seg retten til å heve kjøpet om dette oppdages. Tvister i henhold til disse vilkårene skal avgjøres i samsvar med norsk lov.
Spørsmål
Har du spørsmål, vennligst kontakt Trendroms kundeservice på e-post: kundeservice@trendrom.no